tisdag 11 september 2012

Åsiktsdumpning

Jag gillar inte Jan Björklund. Jag tycker att han och alliansen bedriver en usel skolpolitik. Det satsas på tok för lite resurser på lärare och studiematerial, istället ska alla problem lösas med ordning och reda. Som om vi levde på 1800-talet!

Jag fick tipset, av Lillasysters bästa kompis pappa, att titta på ett youtube-klipp, om vilka problem Sir Ken Robinson ser med rådande skolreformsiver. Han menar nämligen att hela världen genomför stora reformer inom skolväsendet just nu. Denna intelligenta människa anser att det är en revolution som behövs, inte mer reformer, för att skapa en skola för det århundrade vi lever i. Jag kan inte hålla med mer.

Efter att ha sett det här klippet tycker jag ännu mindre om Jan Björklund och skolpolitiken och det som håller på att hända. Jag blir tokig när jag tänker på hur mycket skattepengar som betalas ut som vinst åt riskkapitalister, istället för att skapa en skola där barnen mår bra och utvecklas. En skola där barnen kan få undervisning utifrån deras behov och där det inte spelar någon roll om föräldrarna är högutbildade eller kommer från arbetarklass. En skola där inga barn blir mobbade eller utstötta och där kunskap inte måste vara mätbar för att vara viktig.

Det ska väl sägas att jag jobbar inte i skolans värld. Jag har alla dessa åsikter ändå. Och jag vet inte riktigt vad jag ska göra med dom.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar